per per
926
BLOG

4 czerwca 1872 r. zmarł Stanisław Moniuszko

per per Kultura Obserwuj notkę 4

Pochodził z rodziny ziemiańskiej osiadłej w okolicach Mińska. Muzyki uczył się początkowo w Warszawie u Augusta Preyera, pózniej w Mińsku u Dominika Stefanowicza. Następnie studiował w Berlinie u Karola Rugenhagena. Pózniej osiadł w Wilnie, gdzie przez 18 lat rozwijał żywą działalność muzyczną jako kompozytor, organista w kościele Św. Jana, organizator imprez artystycznych i pedagog. Tu w latach 1840-44 powstawały pierwsze jego kompozycje sceniczne - operetki i wodewile: Nocleg w Apeninach, Ideał, Karmaniol, Nowy DonKiszot, Żółta szlafmyca, a także pierwsze Śpiewniki domowe. Dla założonego przez siebie wileńskiego Towarzystwa św. Cecylii pisze Moniuszko Mszę oraz (czwartą z kolei)  Litanię Ostrobramską. W Wilnie odbyło się też (w 1848) prawykonanie pierwszej, 2-aktowej wersji Halki. I stycznia 1858 upamiętnił się w historii polskiej muzyki słynną warszawską premierą Halki rozszerzonej do 4 aktów. W tym samym roku odbywa Moniuszko podróż do Paryża, gdzie rozpoczyna pracę nad Flisem. Po powrocie do kraju przenosi się na stałe do Warszawy, obejmując dyrekcję Opery warszawskiej, pózniej również wykłady harmonii i kontrapunktu w Instytucie Muzycznym. W następnych latach powstają opery: Hrabina (1859), Verbum Nobile (1860), Straszny Dwór(1861-64), Paria (1859-69) oraz operetka Beata, balety Monte Christo, Figle szatana i Na kwaterunku, a także jedyne w tym czasie dzieło niesceniczne: Sonety krymskie (1867).

 

Stanisław Moniuszko był obok Chopina najwybitniejszą postacią na gruncie polskiej muzyki XIX wieku, a jego działalność miała olbrzymie znaczenie dla rozwoju polskiej kultury muzycznej. Dzieła Moniuszki - proste, bezpośrednie, pisane z myślą o potrzebach i możliwościach ówczesnych słuchaczy, bardzo szybko docierały do najszerszych warstw społeczeństwa polskiego. Do historii przeszedł przede wszystkim jako twórca narodowej opery w pełnym znaczeniu tego słowa, pierwszy, którego dzieła wytrzymały próbę czasu, a powodzeniem górowały nad obcym repertuarem. Mamy też prawo nazwać go ojcem polskiej pieśni artystycznej (napisał 278 pieśni, z tego 268 zebranych w 12 śpiewnikach domowych).

Zródło: Józef Kański "Przewodnik operowy".

 

 

Muzykę w tej notce dedykuję  Szamance.

per
O mnie per

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura